Інтернет продажі в Україні стали прибутковою справою. Ринок розвивається всупереч низькому проникненню глобальної мережі серед населення, відсутності налагоджених систем розрахунку та схем доставки.
За даними рейтингу bigmir.net, станом на жовтень 2007 року в Україні існує близько 2800 інтернет-магазинів. З них, за твердженням Володимира Кметя, керівника напрямку інтернет-продажів холдингу AVentures Group (роздрібні мережі Unitrade, City.com, melofon), реально працює близько 500.
Більша частина з них здійснює свою діяльність у Києві та декількох обласних центрах. Активно користуються інтернетом у Києві (70% ринку інтернет-рітейлу), Львові, Донецьку, Дніпропетровську, Харкові, Одесі.
Он лайн-шоппери - хто вони?
Кметь припускає, що сьогодні покупці інтернет-магазину - це люди, які звикли купувати недорогі товари (мобільні телефони, цифрові фотоапарати) у невеликих "магазинах без назви", в приватних підприємців. Саме ці покупці в 2005-2006 роках швидко і активно перемкнулася на інтернет, де вони можуть завжди знайти гарну цінову пропозицію. В них є можливість ознайомитися з товаром і отримати його наступного дня через службу доставки.
Офісні працівники - інша категорія населення, що інтенсивно підживлює інтернет продажі сьогодні. Через відсутність часу вони надають перевагу онлайн-шоппінгу замість традиційного відвідування магазинів.
Все ще тіньовий бізнес
Оцінити ринку інтернет-рітейлу складно - приватні підприємці не надають інформацію про свої обороти.
Відомо лише, що в 2006 році до 2% обороту по таких товарних групах, як мобільні телефони і цифрові фотоапарати, припали на інтернет-продажі. Саме ці товари користуються найбільшим попитом.
В США аналогічний показник сьогодні сягає 6%.
Переводячи ці цифри в живі гроші, фахівці затверджують, що денний оборот інтернет-торгівлі тільки в Києві становить від декількох десятків до декількох сотень тисяч доларів.
Заробіток же електронних торговців на одиниці товару відносно невеликий, оскільки більшість працюють із націнкою близько 20-30%.
Як говорить Володимир Гончарук, представник інтернет-магазинів www.003.com.ua й www.technopolis.com.ua інтрнет-магазини часто демпінгують, щоб захопити частку на ринку.
Хіти електронних продаж
Найбільш популярними товарними групами є недорогі товари вартістю близько $100-150 (мобільні телефони, фотоапарати, портативна електроніка, карти пам'яті й аксесуари). Але в той же час зростає попит на таку техніку, як ноутбуки, ЖК-телевізори. Також серед лідерів продажів - побутова техніка , книги й диски.
За тією стороною екрана
Фахівці затверджують, що найчастіше власниками інтернет-магазинів стають особи, які або бажають оптимізувати свої витрати шляхом переведення реального магазина у віртуальний, або ж підприємці, які тільки починають свій бізнес і володіють достатнім капіталом для відкриття повноцінного "реального" магазина. Такого роду торговці фактично здійснюють посередницькі функції між оптовиками й покупцями.
На запуск онлайн-магазина в середньому потрібно від $2000 до $10000. Більшу частину із цієї суми на першому етапі піде на розробку програмного продукту. Для ведення електронного бізнесу достатньо 2-3 чоловік.
Швидше за все, знадобляться також кошти для просування магазина в пошукових системах. Бюджет отут необмежений і може становити від $1000 до кількох десятків тисяч на місяць.
Великі ж інтернет-магазини, на думку представника холдингу Aventures group, на сьогодні становлять величезну конкуренцію традиційним роздрібним мережам.
Віртуальна торгівля, реальні гроші
Окремим питанням функціонування інтернет-магазинів є спосіб оплати товарів.
Фахівець із маркетингу інтернет-магазина Matrix.ua Олександр Устинов, відзначає, що частка розрахунків платіжними картками й у системах WebMoney становить близько 5% від загального обороту магазина. У той же час ця цифра впевнено зростає.
Думку про поступове збільшення електронних платежів підтримує й Андрій Рудьковський, власник магазина aza.com.ua. Він відзначає, що як для нього, так і для більшості його клієнтів найбільш зручним способом оплати є онлайн-платіж.
За словами Валерія Журавського, керівника онлайн-магазина Itkom.com.ua, основною причиною, з якої у його магазині дотепер не приймаються платежі за через інтернету, є досить низький попит на дану послугу з боку клієнтів. Більшість українців сьогодні цілком влаштовує розрахунок за товар наявними при доставці його кур'єром. Один час вони намагалися реалізувати в себе прийом банківських карт, але умови фінансових установ виявилися неприйнятними.
Приміром, у випадку оплати шахраєм украденою картою компенсація всієї суми ляже на магазин, у той час як у розвинених державах рішення подібних проблем беруть на себе банки.
"Що стосується систем електронних грошей, таких як WebMoney та "інтернет.Гроші", то, на нашу думку, вони не забезпечують належного рівня безпеки транзакцій", - стверджує Журавський.
"Окрім того, їхнім основним користувачем є молодь, яка зазвичай купує недорогі товари. Тому прибуток від оплати замовлень цим способом буде набагато менше, ніж ризики, на які довелося б піти у випадку його впровадження", - додає він.
У свою чергу Михайло Рохманюк, директор інтернет-магазину komod.com.ua, говорить, що на шляху електронного прогресу встали ледачі менеджери банків. "Небажання банкірів "морочитися" з картками - одна із причин, що стримують ріст онлайн-платежів", - говорить він. Найчастіше код CVV, який потрібний для розрахунків через інтернет, або не зазначений на картці, або потрібно подавати окрему заяву в банк для його активізації. Але кожен банк визначає сам рівень "конвертованості" картки.
Андрей Шишолин, для Ринок.biz
Источник: Ринок.biz